EN HELDAG PÅ NEW YORKS GATOR | PT. 2

Tidigare inlägg:
NEW YORK PT.1 | Flygresan & den obligatoriska matchen

För typish ett par månader sen startade jag ett litet "bloggprojekt" där jag skulle skriva om min vecka i New York över nyår 2016/2017. Planen var att dela upp resan i olika delar då vi gjorde så mycket, varje dag under denna veckan och allting fick inte plats i ett och samma inlägg. Idag tänkte jag elda igång detta projekt igen och fortsätta vidare med PART 2/dag 2. Om ni inte läst PART 1 (vår första resedag) ännu bör ni klicka HÄR.

NEW YORK CITY // PART 2

Dag två in the big city började men en liten sovmorgon på hotellet med tv-kanalen CNN på tv:n och en kaffekopp i handen - så underbart. Vi bodde i området Greenpoint under de första dagarna i New York på hotellet "Franklin Guesthouse" vilket låg nära en tunnelbanestation. Detta var oerhört smidigt då man kunde transportera sig runtom i staden väldigt snabbt och enkelt. Hotellet var också väldigt prisvärt med tanke på att vi besökte New York runt nyår samt då det var placerat i en annan del av staden. Jag gillade i alla fall hotellet grymt mycket! Trevlig personal, mysig stämning och fräsch inredning.

Under vår andra dag i storstaden valde vi att ta en färja bort till Brooklyn i stället för tunnelbana - det var också oerhört smidigt. Vi beställde biljetter genom en app på mobilen som vi sedan visade upp till personalen på båten. Enkelt och relativt billigt! Ett stort plus var den vackra utsikten man hade från båten över Manhattan.

Anledningen till varför vi åkte till Brooklyn var för att vi ville gå över den kända "Brooklyn Bridge", men också för att vi ville se en liten del av Brooklyn under vår vecka i New York. Vyn över självaste Manhattan är ju grymt vacker med när man är i Brooklyn! Dröm ifall man hade bott här. Om jag hade bosatt mig här hade jag letat lägenheter i Brooklyn, utan tvekan!

Det var rätt mycket folk som promenerade över bron under denna tidpunkt (runt 11-snåret på förmiddagen), men det fungerade bra ändå! Ett tips (om man är morgonpigg vilket jag INTE är haha) är att ta sig till bron så tidigt som 4-5 på morgonen. Då är det oftast sjukt mycket mindre folk - i bland nästan tomt, vilket kan vara mycket lugnare för sinnet.

I alla fall, känslan av att gå på denna ikoniska bron var sjukt häftigt. Man hade ju tidigare sett bron i en massa filmer och serier, men att nu själv gå där var ju bara knäppt. Jag tror jag tog över 3000 bilder på denna bron haha, snacka om att slita ut kameran. Men så värt då bilderna blev grymma!

Här nedan ser ni två glada filurer som vandrar över Brooklyn Bridge haha <3

När vi väl kom över till andra sidan och landade på Manhattan spenderade vi resten av dagen med att promenera från downtown upp till Penn Station (tunnelbanestation som ligger lite nedanför Times Square). Vi gick på vägen förbi SoHo där vi gick in i ett flertal butiker för att kika på skor och kepsar, men också Chinatown som man alltid också bevittnat i serier/filmer. Och vi passade även på att gå förbi en känd Youtber (Casey Neistats) lägenhet då min pojkvän hade tjatat om detta hela dagen haha... #stalkervarning

Vi fortsatte att promenera och promenera under resten av eftermiddagen och bevittnade flera delar av den häftigaste staden jag någonsin varit i. Helt galet att man promenerade så pass mycket utan att ens tänka på det. Vi gick minst 2-3 mil under denna dag i New York och det var inget annat än superhärligt!

Jag lyckades även knäppa några bilder på "röken" från brunnarna som alltid är med i de typiskt amerikanska serierna. Herregud vad nördig jag måste varit denna dagen, verkligen största turisten någonsin.

När klockan närmade sig kvällstid började himlen bli magiskt rosa över staden vilket jag lyckades fånga på bild. So f'in beautiful. Vi satte oss och åt på ett mysigt ställe i närheten av Penn Station (kommer inte ihåg vad stället hette) och när det väl var mörkt ute och senare kväll tog vi tunnelbanan tillbaka till Greenpoint där vi bodde.

EN PROMENAD RÄCKER

Att bara promenera genom New York en heldag var en upplevelse i sig! Wow, vilken sjukt fantastisk stad. Det är liv överallt och det händer grejer heeela tiden. Och när det finns så mycket att se blir man liksom aldrig trött i benen utan man vill bara fortsätta gå vidare och upptäcka så mycket man kan. Jag är själv ingen promenadsperson och tycker oftast att det är sjukt tråkigt att promenera, men till och med jag tyckte det var kul & spännande. Vi var ju rätt trötta efter denna dagen när vi väl kom hem till hotellet igen så båda däckade direkt i sängen och vaknade efter 8 timmar upp till vår tredje dag i denna älskade stad - mer från denna dag kommer i ett inlägg nästa vecka. Kram!