MINA TRÄNINGSRUTINER

Den 19 november 2017 tog jag efter flera försök äntligen tag i min träning och körde mitt första pass på gymmet som var starten till dagens träningsrutiner. Det hela har nu lett till att jag tränar tre gånger i veckan med kondition och styrketräning i fokus varje pass - vilket jag gjort i över två månader sträck. Det var inte lätt i början kan jag ju direkt säga haha... Redan när jag skulle gå på ett andra träningspass kände jag "njaaaaaaa.... jobbigt och tråkigt vill jag verkligen?". Men jag krigade mig dit ändå trots att peppen var på lägsta nivån. Vilket jag är så tacksam över idag! Det gäller att få rutin på träningen, sen rullar det på enkelt!

Under de senaste tre åren har jag inte tränat någonting innan detta - alltså ingenting verkligen. Mina muskler var förmodligen så små de någonsin kunnat bli och såg mig själv som världens lataste då jag knappt orkade gå upp för trappan hemma i lägenheten haha... Under dessa tre år har jag har verkligen känt mig utmattad, 0 på energi och allmänt orklös varje dag. Efter dessa två månader av träning 3 gånger i veckan känner jag mig både piggare, gladare och mer taggad på allt jag gör i livet. Det är så underbart att ha fått denna starka lågan tillbaka. Förr när jag tränade gymnastik tre gånger i veckan var jag världens energiknippe med energi så det räckte och blev över till alla i mitt liv haha. Och nu börjar det sakta men säkert gå tillbaka till det, till den överspeedade duracell-kaninen vid namn Catherine Quassdorf. Underbart!

T  U  E  S  D  A  Y

Tisdagar innebär träning med fokus på armar & axlar.
30 MINUTERS KONDITION på antingen springband eller crosstrainer.

Armhävningar | 3x12
Triangelarmhävningar | 3x12
Dips | 3x12
Bicepscurl | 3x12
Axelpress med två vikter, 3 kg vardera | 3x12
Shoulderpress med två vikter, 3 kg vardera | 3x12

T  H  U  R  S  D  A  Y

På torsdagar brukar jag främst styrketräna bröst och rygg. Och detta är även det svåraste att träna enligt mig då jag föredrar att använda mig av enbart min kropp vid styrketräning (+ eventuella vikter). Men, jag brukar köra dessa övningar efter mina 30 minuter på springband eller crosstrainer:

Drag till bröstet (med vikt) | 3x10 på vardera arm
Armhävningar (tränar bröst) | 3x10
Pullovers (med vikt) | 3x15
Rygglyft | 3x15

S  U  N  D  A  Y

På söndagar kör jag alltid det "tuffaste" styrketräningspasset enligt mig. Då fokuserar jag på mage, ben och vader - och dessa muskler är relativt starka sedan tidigare vilket är anledningen till varför jag kör lite tuffare & längre pass. Jag startar med 30 minuters kondition, och sen kör jag styrketräning!

Utfallsgång (med vikter) | 3x5 på vardera ben
Höftlyft | 3x10
Kissande hunden | 3x10 på vardera ben
Situps | 3x15
Crunches med vikter | 3x25
Vadlyft | 3x15
Benböj | 3x10
Plankan | 1,30 minuter

​Här har ni min träningsrutin i dagsläget. Tre gånger i veckan kör jag med dessa tre olika styrkepass. Fungerar perfekt för mig! Sen när jag väl blivit lite starkare tänkte jag köra mer på maskiner eventuellt, och med tyngre vikter! Men detta har fungerat perfekt som en mjukstart för mig. Kram på er! 

  • 24h

Gillar

Kommentarer

svenssonjennifer
svenssonjennifer,
Bra jobbat! Så kul när man väl är inne i rutinerna!!
nouw.com/svenssonjennifer
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229