NÄR VI HITTADE VÅR FAVORITBUTIK I HELA NEW YORK <3 | PT. 3

Tidigare inlägg:
NEW YORK PT.1 | Flygresan & den obligatoriska matchen
NEW YORK PT.2 | En heldag på New Yorks gator

För typish ett par månader sen startade jag ett litet "bloggprojekt" där jag skulle skriva om min vecka i New York över nyår 2016/2017. Planen var att dela upp resan i olika delar då vi gjorde så mycket, varje dag under denna veckan och allting fick inte plats i ett och samma inlägg. Idag tänkte jag fortsätta med detta projekt igen och fortsätta vidare med PART 3. Om ni inte läst de andra delarna finns de att få tag på här: PART 1, PART 2.

NEW YORK CITY // PART 3

Under vår tredje dag i New York var planen att besöka Downtown på Manhattan. Vi ville utforska denna delen av staden mer grundligt då vi inte riktigt hann med att se allt som denna stadsel hade att erbjuda under dagen innan. Vi ville t.ex. gå förbi 9/11 Memorial Museum, eventuellt åka över till Frihetsgudinnan, leta efter lösgodis (detta var min önskan lol) och även försöka hitta några par speakers till oss båda då dessa är billigare i New York.

Vi tog tunnelbanan från Greenpoint till Lower Manhattan relativt tidigt på morgonen. Väl framme på Manhattan letade vi efter ett fik där vi kunde ta varsin kaffe och fralla för att starta dagen med lite mat i magen. Det finns så många olika fik och caféer med olika stilar i hela New York, helt galet! Och vad jag märkte var att de bästa platserna verkade alltid ligga i de mörkaste gränderna och var svårast att hitta haha.

Vi passade även på att besöka 9/11 Memorial Museum vilket fick oss båda att fastna i våra tankar. Att vara på den platsen där DET hände. Det som man sett filmer om och läst om i historieböckerna vid skolbänken.

Vi hade planer på att åka upp i One World Trade Center för den fina utsikten, men efter att vi såg den löjligt långa kön (som skulle ta 4 timmar att stå i) bestämde vi oss för att i stället ta en turistig bild MED tornet och fortsätta utforska Lower Manhattan. Jag är ju rätt otålig av mig så 4 timmar i kö fanns inte ens med på kartan haha. Jag ångrar ingenting ;-)

Efter att vi tog dessa turistiga bilder som ni ser ovan gick vi vidare uppåt på Manhattan. Jag letade frenteiskt efter ett par vita sneakers men hittade tråkigt nog inget par som jag verkligen tyckte om :( Btw, jag åkte hem utan sneakers från USA. Just saying. Beställde i stället Adidas-skor på svensk webbhandel hahah.

Vi passade även på att gå förbi Casey Neistat's lägenhet då min sambo följer honom på Youtube och såg det som en OBLIGATORISK grej att göra. Trots att det kändes lite "stalker-aktigt" var det en bra grej då vi kort därpå på samma gata hittade vår absoluta favoritbutik i hela New York; Gourmet Garage <3

ÄLSKADE GOURMET GARAGE <3

Catti approves som ni ser här till vänster. Lol.

Goumet Garage var den mysigaste butiken ever, och det blev direkt vår favoritbutik i hela New York. Without a doubt. Allting i butiken var uppställt på ett välkomnande och inbjudande sätt och ovanligt inrett (för att vara en matbutik) vilket gav känslan av "hem" snarare än "butik". I loved it! Önskar att våra matbutiker här hemma i Sverige körde på samma stil, mycket mysigare att handla då!

Efter vår lilla shoppingrunda på Gourmet Garage åt vi på ett mysigt ställe (som jag givetvis inte kommer ihåg namnet på) i utkanten av Downtown. Vi använde oss av appen "OpenTable" för att boka flertalet av våra restaurangbesök i förväg vilket var oerhört smidigt! Det var också genom den appen som vi hittade alla olika restauranger som vi besökte. Detta är ett varmt tips ifall ni besöker New York, ladda ner appen "OpenTable". Efter restaurangbesöket åkte vi tillbaka till hotellet (med våra godsaker i form av godis & chips från Gourmet Garage) där vi somnade goett i sängen. Detta var vår part 3 i New York! Saknar det så :( Kram!