syrebrist (hypoxi)

Vi kom in på ämnet "Syrebrist (Hypoxi)" idag på lektionen vilket jag tyckte var lite intressant. "Med ökande höjd minskar lufttrycket vilket leder till att deltrycket för syre minskar i luften. För att summera upp det snabbt och enkelt - Syrebrist inträffar när skillnaden i tryck mellan luften i lungorna och luften i blodet gör så att mindre syre kan överföras till blodet. Över 10 000 fots höjd är den mängd syre som kan överföras otillräcklig för att en pilot ska kunna förbli medvetande över en längre tid."
Det som händer vid hypoxi är - vardagligt formulerat - att man helt enkelt blir mentalt efterbliven. Enkla frågor som 8-3 svarar man snabbt fel på och det är psykiskt omöjlgit att kunna para ihop olika gemometriska figurer. Här är några videoklipp som visar tydligt vad som händer hjärnan vid syrebrist:
Det finns 4 olika stadier av syrebrist/hypoxi: Obetydlig påverkan (0-10 000 fot) Det första stadiet av syrebrist. Pilotens mörkersyn kan bli försämrad men vid de flesta fallen innebär denna fasen ingen risk. Komensperande Här försöker kroppen fortsätta fungera trots syrebristen genom att öka andningstakten. Påverkande Här kan kroppen inte längre kompensera syrebristen. De tidigare nämnda symptomen på syrebrist kommer då att framträda och efter en tid kommer risken för medvetslöshet att bli stor. Kritiskt Här inträffar medvetslöshet och eventuellt döden. Jag undrar faktiskt hur det skulle kännas att hela tiden tro att man har fullkomligt rätt fast man har helt fel egentligen. Hur känns det liksom? Studerar man till CPL, MPL eller ATPL får man testa att påverkas av syrebrist p.g.a. det är en del av utbildningen. Något jag ser fram emot faktiskt! Nej, nu ska jag sova. Godnatt och hoppas att ni lärt er något... intressant som ni kan använda er av i framtiden haha :)

Gillar

Kommentarer